Het werk in het ziekenhuis - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Corné Snippe - WaarBenJij.nu Het werk in het ziekenhuis - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Corné Snippe - WaarBenJij.nu

Het werk in het ziekenhuis

Door: Corné Snippe

Blijf op de hoogte en volg Corné

12 Oktober 2018 | Suriname, Nieuw Nickerie

In deze blog wordt beschreven hoe ik het werk in het ziekenhuis heb ervaren na de eerste week werken.

Allereerst is het werk hier in het ziekenhuis heel moeilijk te vergelijken met het werk van een verpleegkundige in Nederland. Om het zo te zeggen het werk is hier anders.

Hieronder heb ik een globale dagindeling gemaakt.
De dienst begint om kwart voor 7 's morgens met de overdracht van de patiënten van de nachtdienst naar de avonddienst. Dit bestaat uit dossiers lezen, eventuele aanvullingen vragen en een rondje maken met al het verplegend personeel langs de patiënten.

Om toch even een verschil te noemen, in Nederland is iedere verpleegkundige verantwoordelijk voor een x aantal patiënten (meestal 4 tot 8) gedurende de dienst. Hier in het ziekenhuis zijn alle verpleegkundigen verantwoordelijk voor alle patiënten. Waardoor het in mijn ogen onoverzichtelijk overkomt, echter hebben de verpleegkundigen hier op de afdeling een zeer helder beeld bij elke patiënt en gebeurt alles op tijd en wordt er niks vergeten (typisch voorbeeld van mijn Nederlandse behoefte aan structuur en duidelijkheid).

Na de overdracht begint de dag echt, we beginnen de dag met het schoonmaken van de tafels en bedden in de patiënten kamers. Dit doen we van ongeveer kwart over 7 tot 8 uur totdat het ontbijt er is. Wanneer het ontbijt er is gaan de verpleegkundigen verschillende taken uitvoeren, de een gaat de patiënten baden (wassen) wanneer nodig (als de moeder niet aanwezig is), de ander gaat de kinderen eten geven en nog een andere gaat bezig met de medicijnen en de benodigde administratieve taken. Alles gebeurt samen dus een patiënt wordt gebaad door twee verpleegkundigen. Na het baden wordt nog het gewicht genomen bij de patiënten waar dit nodig voor is en genoteerd in het dossier.

Op dit moment zijn alle patiënten gebaad en hebben ze ontbijt gehad. Nu is het tijd voor de ochtendsnack (pap en drinken) voor de kinderen.

Hierna komt de arts op de afdeling en wordt de visite gelopen, dit gebeurt wat ik tot nog toe weet met twee verpleegkundigen en de arts van dienst. De kinderarts onderzoekt elke patiënt uitvoerig en stelt vragen aan de verpleging en aan de familie die bij het kind is. Daarna gaat de arts voor elke patiënt de nodige onderzoeken aanvragen en het een en ander noteren in het verpleegkundig dossier.

Ondertussen wordt bijgehouden hoeveel de patiënten hebben gedronken, uitscheiding en of ze geplast hebben of niet.

De vitale functies (saturatie, temp, pols en bloedruk) worden 3 tot 4 keer per dag genomen.

Aantal die mij verder opvielen wat verschilt met Nederland:

Verwisselen van incontinentie materiaal.
Nu is aan het verwisselen van het incontinentie materiaal niks vreemd maar aan hoe je de vieze materialen moet vervoeren wel. Je moet hier namelijk een nierbekken pakken hierin de vieze inco doen en deze zo vervoeren naar de afvalbak. Hierna maak je de nierbekken schoon en trek je als laatst de handschoenen weer uit.

Het gebruik van een behandelkamer.
In Nederland zijn we gewend zodra zorg op de kamer van de patiënt uitgevoerd kan worden gebeurd dit ook op de kamer van de patiënt, handelingen zoals wondzorg, infuus prikken en bloedafname. Hier is het echter zo dat er voor dit soort handelingen een behandelkamer is (zie foto's). Op deze kamer worden alle bijzondere verrichtingen gedaan zoals klysma's geven, wondzorg, infuus prikken, medicijnen klaarmaken, verder lichamelijk onderzoek door de arts en het afnemen van bloed op de afdeling.

Het verzorgen van wonden.
In Nederland zijn we gewend aan een breed scala aan wondmaterialen voor elk soort wond is er wel wat nieuws op de markt. Hier is de keuze uit wondzorg wat beperkter, daarom worden de meeste wonden behandeld met vaseline en betadine waarna de wond wordt afgedekt met gazen en gefixeerd met een rolletje verband. Dit werkt misschien minder goed maar het werkt.

Het verpleegkundig dossier.
Wat ik gewend ben is dat bijna alles met de computer of tablet gaat, in Nederland is alles grotendeels namelijk gedigitaliseerd. Hier is dat nog niet zo waardoor alles bijgehouden wordt op papier. Het verpleegkundig en medisch dossier bestaat hier uit twee snelhechters waarin alles staat van de patiënt (voorgeschiedenis, medicatie, allergieën, score lijsten, rapportages, etc.). Ik moet heel eerlijk bekennen dat dit voor mij wel weer even wennen was, maar na een drietal dagen gaat het nu aardig.

Leuk feitje
In het ziekenhuis zijn twee kinderartsen deze draaien om de dag verschillende diensten. De ene kinderarts op een dag verantwoordelijk voor de poli en de andere kinderarts is verantwoordelijk voor de afdeling dit wisselt dagelijks.

Kisi (groetjes) Corné