Kwai Kwai - Reisverslag uit Pokigron, Suriname van Corné Snippe - WaarBenJij.nu Kwai Kwai - Reisverslag uit Pokigron, Suriname van Corné Snippe - WaarBenJij.nu

Kwai Kwai

Door: Corné Snippe

Blijf op de hoogte en volg Corné

18 Oktober 2018 | Suriname, Pokigron

Van het weekend gaan we naar de Kwai Kwai eilanden, we vertrekken vannacht om 3 uur bij het ziekenhuis. Ik hoop in de loop van volgende week hierover een blog te kunnen schrijven.

Ik zal in ieder geval veel foto's maken zodat jullie thuis lekker mee kunnen genieten.

Bij deze de blog over ons weekendje Kwai kwai.

Dag 1 (vrijdag)
Om te beginnen moesten we ons om 03:00 uur melden bij de SEH (spoedeisende hulp) van het ziekenhuis. Hier werden we opgepikt door de bus. Toen iedereen er was vertrok de bus naar Kwai kwai. Na een paar tussenstops en 8 uur met de bus kwamen we aan bij de boten waar de spullen overgeladen moesten worden.

Dus alles in de boot (een korjaal) geladen, en toen was het eerst tijd voor Parbo (11 uur kan wel toch?) :P. Na de Parbo zouden we vertrekken maar dat ging helaas niet, de boot lag namelijk vast. Na veel wrikken kwam de boot los en konden we vertrekken.

Na een half uur varen kwamen we aan op Kwai kwai. De Surinaamse vrouwen (vier zusters die mee zijn) begonnen gelijk met het klaar maken van eten voor de middag. In de middag aten we rijst met bonen en kip. Dit smaakte voortreffelijk het enige nadeel is dat de kip alle botten nog heeft. Maar dit neemt de fantastische smaak niet weg, en je hebt als bonus meer vlees!

Hierna hebben we heerlijk gerelaxt in de schaduw (in de zon is het te warm) en genoten van het uitzicht. Natuurlijk onder het genot van een drankje. Toen de zon ging zakken en minder fel was zijn we gaan zwemmen, waar we erachter kwamen dat de kleine visjes heel irritant kunnen bijten en dat je moet blijven beween in het water om niet gebeten te worden.

Hierna hebben we heerlijk genoten van de ondergaande zon vanuit een hangmat. Ondertussen werd er alweer gekookt, roti met pompoen en roti met sardientjes in tomatensaus. Ook dit eten smaakte voortreffelijk, het is het nog wel wennen om met de handen te eten maar ook dit laat het eten niet minder smaken.

Toen de zon bijna onder was zijn we nog even gaan vissen (zonder succes) en daarna hebben we gezelsschapspelletjes gespeeld. We hebben een nieuw kaartspel geleerd, dit spel heet troefkaart en heeft gelijkenissen met klaverjassen. Het wordt namelijk gespeeld met kaarten en er is ook troef wat boven alle andere kaarten gaat. Mede daarom was het even wennen om dit te spelen.

Een korte uitleg van het spel:
Het spel wordt gespeelt met vier mensen, in twee koppels (je maat). Alle kaarten van het spel worden gebruikt (behalve de jokers) en de telling gaat van hoog naar laag: aas, heer, vrouw, boer, tien, negen, acht, zeven, zes, vijf, vier, drie, twee.

Het doel van het spel is zeven slagen halen samen met je maat, dan heb je de ronde gewonnen.

Start van het spel.
Iedereen krijgt eerst vijf kaarten waarmee de troef gekozen moet worden, de troef wordt gekozen door degene die naast de deler zit. De troef is op dat moment de hoogste kaart en gaat boven alle andere kaarten van de andere kleur. Wanneer de troef is gekozen worden de rest van de kaarten verdeeld. Degene die de troef heeft gekozen komt als eerste op en is degene die speelt. Naarmate het spel vordert komt de spanning in het spel om zeven slagen te halen.

Na dit gespeelt te hebben zijn we een typisch Nederlands spel gaan spelen namelijk Yahtzee, dit moesten we wel eerst uitleggen aan de broeder die meespeelde omdat hij het spel niet kende.

Na de spelletjes was het weer tijd om even te relaxen en daarna gingen we alweer naar bed. Onze slaapplaats was wel iets anders dan we gewend zijn. We sliepen namelijk in een kleine blokhut waarin 4 bedden stonden met een klamboe, matras, kussen en laken. Zeer primitief dus.

Doordat het overdag pittig warm was geweest (36 graden) is het hutje ook warm en koelt het minder snel af. Daarbij kwam nog een keer dat er allerlei ongedierte door ons hutje heenkroop namelijk: salamander, kikkers, spinnen, muskieten en buiten nog een aantal leguanen. Hierdoor gingen we bezweet en zeer warm slapen en met de hoop dat we de volgende ochtend alleen in onze klamboe wakker werden zonder de aanwezigheid van eventuele muggen of dergelijke. De foto’s van het hutje staan onder de blog.

Dag 2 (zaterdag)
Na een nacht beroerd geslapen te hebben en helemaal nat van het zweet te zijn wakker geworden. Vond ik dat het tijd was voor koffie (zeer Nederlandse gedachte), het enige probleem hiermee was dat er nog niemand anders wakker was en ik de koffie niet kon vinden.

Na lang zoeken zonder succes heb ik gewacht tot er iemand anders wakker was. Uiteindelijk heeft zuster Hema me geholpen om de koffie te vinden en water op te zetten. Echter werdt ik wel raar aangekeken toen ik nogal sterke koffie zette. Koffie drinken ’s ochtends is hier namelijk niet zo gewoon als in Nederland. En kort daarna kwam ik achter waarom niet… ik begon namelijk als een bezetene te zweten na de koffie. Dus een leer voor de volgende keer, minder sterk ;).

Na de koffie zijn Rob (de buschauffeur) en ik gaan vissen, en ja hoor de eerste piranha had ik na 10 minuten aan de haak zitten. Dus ik zo blij als een kind wil de vis van de haak afhalen zoals ik dat gewend ben. Op zo’n moment ben ik toch blij dat ik aan het vissen was met iemand die er meer verstand van heeft… Anders was ik waarschijnlijk een stukje vinger kwijt geweest. Nadat rob met een tang de kaak van de piranha had vastgepakt kon de haak veilig verwijdert worden en de vangst opgeborgen worden in een zakje de koelbox. Hierna hebben broeder Inder en Rob nog meer vis gevangen waarna we de vis moesten schoonmaken. In totaal hebben we 12 vissen schoongemaakt (waarvan er vier gekocht, en acht gevangen).

Nu moet ik wel bekennen dat ik een vis schoonmaken misschien wel het smerigste werk vind wat er is. Eerst moeten namelijk de schubben eraf en daarna de staart en de vinnen. Hierna wordt de vis opengesneden dit was bij de piranha nog een hele klus, want een piranha heeft niet alleen zeer sterke kaken maar ook een zeer sterke bouw. Hierna moesten alle ingewanden eruit en natuurlijk de kieuwen. Ik had niet gedacht dat zo’n vis zoveel ingewanden heeft.

Na het schoonmaken dacht ik “zo nu lekker een biertje in de hangmat” echter kwam ik niet bij de hangmat. Ik moest namelijk de vis nog even kruiden (inleggen) en bakken. Zodat ik kon zeggen “ja ik heb piranha gevangen, schoongemaakt, ingelegd, gebakken en zelf opgegeten en het was lekker, dat wil je niet weten!” Dus ik bezig met het snijden en fijnstampen van uien en knoflooktenen en later kerrie en zout bijgevoegd. Daarna dit bij de vissen gevoegd en deze gebakken. En ik kan jullie een ding vertellen het was heerlijk!!!

Nadat iedereen een natje en droogje had gehad en het middag eten ophad. Gingen we met zen allen in de boot naar een grote stroomversnelling. Hier stond ons nog een verrassing te wachten namelijk… regen. En niet zo’n beetje. Nee we kregen in een keer de hele zonvloed over ons heen, wat dan wel weer mooie plaatjes opleverde (zie onder blog).

Na heerlijk genoten te hebben van de natuurlijke jacuzzi en de verkoeling van de regen zijn we weer teruggegaan naar Kwai kwai. Waar het de beurt was aan de Bakra’s (de rijke Nederlanders) om eten te maken. En dit ging natuurlijk lekker op zen Hollands namelijk vis met patat en een stukkie Kip van de BBQ.

Hierna nog even gerelaxt op de patio in de hangmat onder genot van een X aantal drankjes. Waarna ik in slaap was gevallen in de hangmat, een paar uur later kwam ik er echter wel achter dat slapen in een hangmat heerlijk is mits je niet zoveel draait. Ik werd namelijk rond 12 uur wakker op de grond omdat ik me even heerlijk wou omdraaien (als je het hebt over beroerd wakker worden). Toen ben ik maar naar het hutje gegaan om daar verder te slapen. Gelukkig had het geregend waardoor het een stuk koeler was in het hutje dan die nacht ervoor.

Dag 3 (zondag)
Na een gebroken nacht met veel hazenslaapjes ben ik rond 9 uur opgestaan en heb ik men tas weer ingepakt waarna we al snel terug gingen naar Nickerie. Nou ja snel… Eerst een half uur met de boot en daarna nog 7 uur met de bus met een tussenstop in Groningen en bij een huisartsenpraktijk in de middle of nowhere. Ons werd hier verteld dat er verdeelt over het land aan de kant van de kust veel van dit soort praktijken zijn. Hier kunnen mensen heen voor een huisartsbezoek maar ook om bloed te laten prikken, een tandartsbezoek, de fysiotherapeut, logopedist, psycholoog, zwangerschapscontrole, apotheek en sport.

Na een vermoeiende reis hebben we iedereen bedankt voor deze geweldige ervaring en restte ons alleen nog het stukje naar huis fietsen van het ziekenhuis naar het appartement. Dus thuis snel douchen en op bed want maandag begint de stageweek al weer.

Onder de blog staan meer foto’s dan in de blog vermeld staan.





  • 18 Oktober 2018 - 17:20

    Roel Mulder:

    nou we zijn benieuwd, een soort openluchtmuseum van suriname.
    je maakt wel wat mee daar zeg, leuke verhaaltjes.
    Ook vanuit hier nog gefeliciteerd met je moeder.

    ome roel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corné

Hallo allemaal, middels deze site hou ik jullie op de hoogte hoe het gaat met mij en wat ik allemaal meemaak op mijn reis naar Suriname, Nieuw-Nickerie

Actief sinds 26 Sept. 2018
Verslag gelezen: 1953
Totaal aantal bezoekers 5109

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2018 - 03 Januari 2019

Suriname, Nieuw-Nickerie

Landen bezocht: