Donatie uit Nederland - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Corné Snippe - WaarBenJij.nu Donatie uit Nederland - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Corné Snippe - WaarBenJij.nu

Donatie uit Nederland

Door: Corné Snippe

Blijf op de hoogte en volg Corné

17 Oktober 2018 | Suriname, Nieuw Nickerie

Gisteren heb ik samen met de hoofdzuster een donatie uit Nederland uitgepakt en gesorteerd. En wat in mijn beleving een grote donatie is, is hier een vrij normale donatie.

Vanochtend begon de dag zoals gewoonlijk, ik ging naar de behandelkamer om de medicatie te prepareren en daarna te geven aan de kinderen. Dit is heel anders dan in Nederland en door de omstandigheden is het zeer goed opletten.

Bijvoorbeeld door een schaarste aan Salbutamol flessen (5mg/ml Salbutamol) gebruiken we nu ampullen van 1 ml Ventolin (0.5 mg Salbutamol per milliliter Ventolin). Hierdoor moeten we wanneer we 2 mg Salbutamol voor verneveling klaar maken 4 ampullen Ventolin gebruiken ipv 0,4 ml Salbutamol oplossing. Zo komt er dus in totaal 7 ml vloeistof in de vernevel setjes ipv 3,4 ml (aan elke verneveling moet 3 ml NaCl toegevoegd worden voor verbetering van opname). Hierdoor moeten de vernevel apparaten langer draaien waardoor deze weer eerder kapot gaan (de bekende vicieuze cirkel).

Na de medicatie ronde van 8 uur heb ik nog even ondersteund op de afdeling en ben daarna bezig gegaan met de ronde van twaalf uur. Hierna ben ik gaan kijken wat ik nog meer kon doen op de afdeling. Ik zag toevallig dat er in het speelhok acht grote dozen stonden waar twee verpleegkundigen (de hoofdzuster en een verpleegkundige van de afdeling) bezig waren om ze uit te pakken en te sorteren.

Ik vroeg uit nieuwsgierigheid wat ze aan het doen waren en of ik ook kon helpen. En mijn hulp werd met twee handen aangegrepen en mij werdt verteld dat de dozen een donatie waren uit een Nederlands ziekenhuis. De dozen waren voor het grootse gedeelte gevuld met medische attributen (katheters, infuusnaalden, urinezakken, bloedbuizen, etc.) en er was een doos bij vol kleding.

Wat me opviel is dat veel steriele dingen (katheters, bloedbuizen, etc) over de steriliteitsdatum waren. Dit varieerde van een aantal maanden tot een aantal jaren. Toen ik dit opmerkte vertelde de hoofdzuster dat dit soort donatie's soms te lang bij douane staan waardoor veel spullen over de datum raken. Dit is natuurlijk erg jammer, maar veel spullen kunnen gelukkig nog gebruikt worden voor educatieve doeleinden. Want weggooien is zonde.

Vandaag heb ik samen met de hoofdzuster een verdeling gemaakt voor alle afdelingen. Voor alle poli's en de afdelingen. En ja, het is dan best lastig om een verdeling te maken voor het hele ziekenhuis.

Uiteindelijk hebben we alles verdeeld over de mannen, vrouwen en kinderafdeling, daarnaast nog dozen met spullen klaargemaakt voor de spoedeisende hulp, operatiekamer, gipskamer en verloskamer.

Al met al weer een hele ervaring, deze keer geen foto's omwille van de privacy :).




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corné

Hallo allemaal, middels deze site hou ik jullie op de hoogte hoe het gaat met mij en wat ik allemaal meemaak op mijn reis naar Suriname, Nieuw-Nickerie

Actief sinds 26 Sept. 2018
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 5102

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2018 - 03 Januari 2019

Suriname, Nieuw-Nickerie

Landen bezocht: